Geschreven door: Gwilym Lockwood
Vertaald door: Monique Flecken

Het internet is reusachtig. Er zijn zoveel sites en zoveel links om te bekijken, dat je gemakkelijk de kluts kwijtraakt. Daarom steken mensen veel moeite in het bedenken van een titel van een link die de aandacht van de potentiele lezer trekt en schreeuwt “Kijk naar mij! Ik ben interessant! Klik op mij!”.

gwilym_author_templateSoms gaat dit wel erg ver; het kan behoorlijk irritant zijn als je bijvoorbeeld zulke koppen leest: “Het verhaal over deze hond is zo inspirerend dat je ervan moet huilen. Wow.” of “OMG. Je zult nooit geloven hoe fantastisch de boodschap van dit kleine meisje is..”. Dit soort titels staan bekend als clickbait.

Alhoewel clickbait de aandacht trekt, zijn er ook voor normale krantenkoppen bepaalde technieken die ervoor zorgen dat verhalen vaker gelezen en online gedeeld worden. Een eerdere studie analyseerde artikelen uit de New York Times en vond dat twee factoren bijdroegen aan een stijging in het delen van deze artikelen: hoe positief het artikel was en hoe sterk het artikel de emoties van de lezer aansprak.

Alhoewel clickbait de aandacht trekt, zijn er ook voor normale krantenkoppen bepaalde technieken die ervoor zorgen dat verhalen vaker gelezen en online gedeeld worden.

In een nieuwe studie onderzocht Gwilym Lockwood of deze zelfde technieken ook werken voor wetenschappelijke artikelen. Dit kon worden gemeten middels een analyse van de “Altmetric Attention Score”,  die aangeeft hoeveel aandacht een artikel online krijgt door het volgen van tweets, facebook posts, nieuwsitems, etc.

Meer dan 2000 artikelen die in 2013 en 2014 gepubliceerd werden in het wetenschappelijke tijdschrift “Frontiers in Psychology werden gecodeerd voor positieve framing en emotie. Het bleek dat artikelen met positieve en emotie-aansprekende titels hogere Altmetric scores hadden, wat betekent dat ze meer en vaker online gedeeld werden. Dit was onafhankelijk van de lengte van het artikel en hoe interessant het thema was.

xkcd clickbait
Foto door xkcd.

Dit onderzoek toont aan dat clickbait technieken ook in de wetenschap werken, en dat onderzoekers dit kunnen gebruiken om hun titels zodanig aan te passen dat hun onderzoek wijder verspreid wordt. Hopelijk leidt dit niet tot titels zoals “38 Japanse ideofonen waar Nederlanders wild van worden” of “Wat deze onderzoeker uitvond over mens-avatar relaties zal je versteld doen staan”…

 

Meer informatie

Voor meer informaties over clickbait en om naar het wetenschappelijk artikel te komen, klik hier.

 

 

Advertenties