IMG_0287Vanwege de 90e verjaardag van de Radboud Universiteit bezochten op 28 mei 90 hoogleraren 90 basisscholen in en rond Nijmegen. Ik was in Arnhem op Montessorischool de Binnenstad. Ik heb de kinderen verteld over het brein en hoe wij daar onderzoek naar kunnen doen met behulp van moderne apparatuur om het werkende brein in beeld te brengen. De kinderen waren zeer nieuwsgierig en wilden van alles over het brein weten. Een van de leerlingen wilde graag mijn baret uitproberen. IMG_0286Tijdens mijn les heb ik de leerlingen ook de opdracht gegeven, om eens na te denken hoe je er zeker van kunt zijn dat wat je aan activiteit meet ook echt met een specifieke functie (in dit geval ‘lezen’) samenhangt. Verschillende groepjes bleken daar goed over nagedacht te hebben. Het winnende groepje mag een keer in het Donders Centre for Cognitive Neuroimaging met de scanner komen ‘spelen’. De juffrouw van de klas vond dat ik het allemaal heel begrijpelijk had uitgelegd. Dank u juffrouw.

Peter Hagoort is hoogleraar cognitieve neurowetenschappen aan de Radboud Universiteit, directeur van het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek en directeur van het Centre for Cognitive Neuroimaging van het Donders Institute. Hij is het hoofd van de onderzoeksgroep ‘Neurobiology of Language’. 

