'Applepie' by David Leggett
Applepie‘ by David Leggett

Er gebeurt enorm veel om ons heen in ons dagelijks leven, ieder moment opnieuw. Heb je je ooit afgevraagd hoe het mogelijk is dat we alle kennis hierover opslaan in onze hersenen? Bijvoorbeeld, wanneer we een appel zien weten we direct dat het een appel is. We weten dat een appel in een boom groeit, rood of groen kan zijn, groot of klein, zoet of zuur… Soms kan zelfs meteen door ons hoofd schieten: ‘Wanneer heb ik voor het laatst een stuk appeltaart gegeten?’ Hoe is  het mogelijk dat we zoveel weten over zoveel dingen?

Voor mijn onderzoek stel ik de vraag hoe we deze indrukwekkende hoeveelheid feiten over de wereld om ons heen opslaan in onze hersenen. Daarnaast is het niet alleen de enorme hoeveelheid feiten die we opslaan interessant, maar ook de verschillen van persoon tot persoon in wat we precies opslaan. Wat als ik nog nooit een appel geproefd heb of als het een herinnering uit mijn kindertijd oproept? Wat als ik allergisch ben voor appels of ze gewoon helemaal niet lekker vind? Gebruiken we altijd alle informatie over de objecten die we opgeslagen hebben in onze hersenen?  Beïnvloeden onze ervaringen onze kennis? En hoe werkt het hersenmechanisme dat hierachter zit?

Izabela Mikula is promovenda in het Neurobiology of Language department van Peter Hagoort. 

